Sociala medier för företaget

Igår höll jag en dragning/workshop om hur företag kan använda sociala medier för att komma närmre befintliga och framtida kunder, hantera medgångar och motgångar eller kanske attrahera rätt människor.

Dell Hell

Det låter litet klyschigt, men vi lever i en fantastisk tid. Jag inspirerades av ett blogginlägg från en bloggare med ett namn man inte glömmer, Willis Wee, som skriver mycket bra och tänkvärt om bl a sociala medier ur ett företagsperspektiv. I blogginlägget beskriver han hur Dell gått från förlorare till vinnare de senaste åren. Dells första reaktion var att stänga användarforum och inte bemöta den kritik som östes över dem i sociala medier. Idag satsar Dell stora resurser på bloggande, twittrande och kundmedverkan. Dell har exempelvis gjort ca 25 miljoner i vinst enbart via @Delloutlet. Det fantastiska med vår tid är vad sociala medier kan göra för oss, inte bara privat, utan även för företaget.

Företag som fortfarande tror att närvaro på nätet handlar om envägskommunikation, kommer få svårt att konkurrera med öppna, transparenta och medvetna företag som tar sina kunder på allvar.

Presentationen

// Chrille